Om respekt och inre erfarenheter

Ålder är överskattat. Varför ska jag ha mer respekt för dem som hunnit gå i pension än vad jag ska ha för jämnåriga? Alla människor är värda samma grundrespekt. Det finns en annan aspekt som jag tycker har större betydelse för om en person är värd att få mer respekt, och det är denna persons inre erfarenheter. Du kanske har hört att det finns yttre och inre utstrålning till exempel? Jag pratar om yttre och inre erfarenheter. Yttre erfarenheter - sådant man upplevt, kanske rest eller utbildat sig som har betydelse för hur man ser på livet. Inre erfarenheter - sådant som man inte vet från början, de inre resor man gjort i sig själv, självinsikt, intelligens, och skarpsynthet. Inre erfarenheter slår de flesta andra faktorer rörande respekt för mig. Men grundrespekten, den skall alltid finnas där.


Ibland tror jag nästan att människor som har problem med att respektera andra saknar inre erfarenhet. För hade de den så skulle de ha mer förståelse för andra. Och kanske är det också så att med inre erfarenhet följer en sorts trygghet som gör att man vågar ha respekt för andra utan att tycka att det inkräktar på ens egenvärde. För naturligtvis ska man också respektera att människor är måna om sitt egenvärde. Men jag tror att med inre erfarenhet så kommer det automatiskt, för man lär sig att omgivningen inte vill en illa utan är den man måste förlita sig på vad gäller egenvärde utifrån. Men man lär sig också att omgivningen inte bör ha makt att rota i bilden jag har om mig själv och det som utgör grunden till mitt egenvärde, nämligen min egen uppfattning.


Ibland tror jag också att det är i den inre erfarenheten som möjligheten till att uppnå våra drömmar finns. Det är där man får insikterna om vad man är kapabel till, det är där man får chans till självförverkligande. Så av den anledningen så har jag stor respekt för människor som utstrålar inre erfarenhet. Och kanske är det lite som med andra "egenskaper" att det är något man har, eller något man får men inget man kan söka. För ju mer man vill ha det desto svårare blir det att nå dit. Precis som med kärlek skall det komma när man minst anar det, för då är det som allra mest äkta.


Att påstå att jag har inre erfarenhet i denna stund kanske vore lite av det dummaste jag kan göra. För då skulle jag underförstått säga att jag förtjänar respekt och kanske även mer respekt än vissa andra. Jag skulle också gå ut med att jag inte värderar respekt för äldre särskilt högt, men underförstått förhoppningsvis även sagt att jag värderar respekt för varje enskild individ desto mer. Och jag tänker göra det ändå. Jag har inre erfarenhet och ibland tror jag nästan att det är det enda jag har, det enda jag duger till. Men skulle jag hålla fast vid det skulle jag gå mot mina egna ord om att med inre erfarenhet kan man förverkliga drömmar, och det är i stort det enda som får mig att tro på min kvalité.


Anledningen till ett sådant här provocerande och starkt uttalande om mig själv är att om det är något mer jag är trött på förutom den där respekten för äldre, så är det: " hon tror att hon är något". Och självklart förstår jag precis vad man menar med det. Men herre gud, alla borde väl få tro att de är något. Alla borde få tycka att de är lite bättre än alla andra. För man har bara sig själv. Jag ska leva med mig själv resten av mitt liv och då underlättar det om jag anser mig vara i överkant. Det underlättar för alla om man säger till sig själv att man ligger i överkant. Men, att tro gott om sig själv, eller att anse att man är någon, är inte det samma som att ha en kaxig attityd eller ett arrogant framtoning mot andra människor. Och det är där, och endast där som man ska skilja på dem. Att tro att man är någon, tro gott om sig själv handlar om självkänsla och välbefinnande, om att växa i sina egna ögon. Att vara arrogant och se ner på andra, tycka att man är bättre eller förtjänar mer är att dölja en osäkerhet över att man inte hittat styrkan att tro på sig själv på riktigt ännu. Men i och med det får jag förståelse för de arroganta och kan ge även de den respekt de förtjänar. För om man tar bort den från de så kommer de få ännu svårare att lära sig tycka om sig själva. Och jag vet inte med dig, men jag vill inte vara en av orsakerna till någons dåliga självkänsla eller obefintliga välbefinnande.

Tog du dig igenom? Bra jobbat!
/Jenny


Kommentarer
Postat av: jennie

jag tog mig igenom! Det trodde du inte va?

Dessvärre har jag ingen bättre kommentar än så här. Men fortsätt att skriva ned dina tankar, dom uppskattas även om jag inte kan uttrycka det i ord :)

2009-05-07 @ 08:40:37
Postat av: Hanna

Jag tog mig igenom jag med. Och nog har jag fått mig en och annan tankeställare. Du är så klok kvinna! Du sa liksom allt så jag nickar mest, håller med och tänker fundera en stund. Kanske återkommer jag med något bättre att säga, sen.

2009-05-07 @ 08:44:22
Postat av: Sändrie your best

Word ;-)

2009-05-07 @ 20:26:46
Postat av: Anonym

Även jag tog mig igenom, trots klockslaget. Jag fattar hur alla dessa kloka ord ständigt ba kan strömma ur dig! ballt :)

2009-05-08 @ 00:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0