Konsten att leva

"Vad roligt att ni håller på med poesi!"
Men poesi är hela livet. Jag har egentligen itne intresse för poesi utan ett brinnande intresse för livet. Och vad man kan åstadkomma av livet genom formen poesi.

Och ordet används flitigt, ja.

Jag har ett stort intresse för ords makt, ordens kraft. Stor respekt för den kraften. Och jag sysslar därför inte med poesi, jag sysslar med livet. Texterna är bara ett uttryck, bara ett bevis på att jag samlat ihop något av mina erfarenheter. Lärt mig något nytt.

Så, visst är det roligt att hålla på med poesi, men jag tror det är än mer roligt att hålla på med livet. Och då är poesin endast ett redskap. Ett verktyg. Handlingskraft att uttrycka de bevis som tyder på en uppmärksam existens.

Retorik betyder konsten att tala. Och kanske betyder poesi konsten att leva. Kanske inte för dig, men för någon annan, eller för mig. Och man kan inte säga till någon att den bestitter konsten att leva. Man kan inte säga till någon att den besitter konsten att skriva poesi. För vilken konst syftar man på då?
Så antingen kan vi gra så att jag säger, jag besitter konsten att tala, konsten att leva, konsten att skriva. Men inte jämfört med henne och henne och honom eller dig. Och så kan vi fortsätta jämföra oss med varandra.
Eller, så säger vi att konsten att leva, konsten att skriva poesi inte är mätbar. Och så lever vi på glädjen i att ha fått ett sådant verktyg till hjälp för att kunna uttrycka våra insikter om livet.

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag älskar din slutsats, låt oss leva efter den.

2009-05-07 @ 08:33:04
Postat av: jennie

det lät faktiskt riktigt bra.

2009-05-07 @ 08:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0