Svagheter och styrkor

Att skriva rubriken på det viset. Att sätta svegheterna framför styrkorna och använda sig av stor bokstav på svagheternas S, det är fegt. Det är fegt att inte ifrågasätta valet av rubrik, så väl i bloggen som i livet. Det är fegt att låta det förbli en vana och att rätta sig efter avsaknad av mod. Istället för att skaffa sig lite.

Styrkor och svagheter. Då har vi rättat till en modig människas inre våg. En modig människa vet att det är mänskligt med svagheter, vet att trotsa sina begränsningar och ifrågasätta feghet. En modig människa vet att hon eller han besitter så pass mycket styrka att det räcker för att överbevisa svagheterna och hantera sin panik. En modig människa löper linan ut och tror inte på att den är säkrare om den inte är sträckt. En modig människa ber om hjälp om det behövs för denne vet att det kan hjälpa andra lika mycket som sig själv. En modig människa vågar vara rädd. Vågar sätta ord på sin sårbarhet och vågar vara som hon känner. Vågar erkänna sina misstag och att hon nog satt svagheterna först alldeles för länge. Vågar be om ursäkt till sig själv, och rätta till.

Jag är så mycket människa man kan bli. Men jag har något som många människor saknar. Det kallas mod. Det kallas självinsikt, det går hand i hand och det tillåter mig att leva. Inte bara i skydd av mina svagheter och utan ifrågasättande. Utan tillsammans med mina svagheter och ifrågasättande. Och vetskapen om att man aldrig kan ta sig någonstans om man ständigt finner sig i hur saker och ting ser ut.

/JEnny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0