Inspirerad av livet

Jag känner mig lite ringrostig efter semester och student när det kommer till att skriva. Men jag tänkte bjuda på en text som kom till alldeles nyss, här, ikväll. Med inspiration direkt greppad från livet. Och hoppas att det kan vara början, eller fortsättningen, på en skrivande period.



Vi fuktade ängsligt fingertopparna för att vända blad,

bort från smultronsagan och in i dimman.

Fuktade ängsligt läpparna som sprack av nervositet

och blinkade bort salt som stelnat i ögonvrån.


Fukten från kvällsdagg trängde in i skorna och våra sockor bytte färg,

Bytte skepnad.

Fukten från en varmare dag hölls kvar i den urblekta tröjan

och klibbade med sin sista förnimmelse av sommar

mot din brunbrända kropp..


Det isade i träden när aftonregnet träffade bladverket

och sprack igenom mot din hud.

Och jag fick för mig att det fräste,

när det slog emot dig.


Samvetskval kylde våra lungor,

vi blundade och låtsades oberörda.

Fick blommornas nektar att se aptitliga ut,

för oss,


lyssnade med ett halvt öra mot verkligheten.

Hörde,

kvällens sista eftersläntrare till bi ta säker tillflykt


Lämna plats för nattens intåg.


Vi fuktade ett blad för morgondagen

för att vi var här och nu.

För att vi inte rådde på kyla, kvalmighet och ängslan

men önskade oss tillflykt någon annanstans.


Till en sida i boken, ännu inte fuktad av vetskap.

Till en blomma, ännu inte tömd på nektar.

En plats där torra sockor värmde våra fötter.

Värmde oss,

och fick oss att tro,

att sommaren fick bli vår följeslagare,

så länge vi tillät oss fuktas av mod.

/JEnny


Kommentarer
Postat av: jennie

du är underbart duktig!

2009-07-10 @ 13:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0