Kvantitet vs kvalitet

Ibland pratar man om något som kallas för kvalitetstid. Det kan vara kvalitetstid med barnen till exempel. Jag pratar om kvalitetstexter, det vill säga texter som är av hög kvalitet (enligt min egen åsikt). Jag kan tycka att människor som värdera kvalitet högre än kvantitet har fel. Jag har gått efter det konceptet tidigare, men insett att det inte alltid stämmer. Jag tror till exempel att barn behöver kvantitetstid med sina föräldrar, det vill säga tid i större mängd men som kanske inte är fullmatad med aktiviteter, utflykter och evenemang.
Jag jobbade extra på Online i 2 månader och lärde mig att ju fler kunder man hinner avverka desstå fler chanser har man på sig att få iväg en order. Jag tror, nu för tiden, att det samma gäller för texter och skrivande. Kvantitet före kvalitet. För på 1000 texter kommer jag ha större chans att hitta kvalitet än på 10 texter. Det är jag nästan säker på i dagsläget. Och jag tror att chansen att lyckas komma någonstans, såväl utvecklingsmäsigt som kvalitetsmässigt ökar med exakt 990 gånger, i exemplet ovan. Det finns säkert någon eller några av er som inte delar denna åsikt. Och så är det ju alltid, man kan inte få alla att följa ens eget exempel. Och skrivande är ju något otroligt individuellt, så det här passar säkert inte alls alla! Men jag ville bara säga det. Att jag är uppväxt med att kvalitet går före kvantitet, men på senaste tiden har jag börjat värdera om. För i många fall har jag insett att kvantitet ger mer utrymme, mer tid, fler chanser till utveckling, fler chanser till att göra fel, men även fler chanser att göra rätt. Fler chanser att bli nöjd, fler chanser att uppmå sina mål och fler möjligheter.

Jag vill koppla det här till en annan sak. Nämligen det faktum att när människor inte vet vad de ska göra, så gör de ingenting. Det är en sak som jag vill ändra på. I och med att man tänker kvantitet istället för kvalitet så tror jag starkt på att chansen för att agera i en situation ökar. Och om man inte vet hur man ska agera, så tror jag att man med detta synsett inser att man ändå bör agera, och kanske följer sin magkänsla.

Naturligtvis ska man inte glömma vikten av att lägga ner extra mycket tid och energi på en och samma sak för att det ska bli av riktigt bra kvalitet. Men tänk också på alla möjligheter som öppnas, om man vågar ge sig på kvantitet. För jag tror, sedan en tid tillbaka, stenhårt på att det kan vara ett ord med positiv betydelse.


/Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0