Varför är vi så elaka?

Varför är vi så elaka mot kroppar?
Kroppar i allmänhet men kanske främst våra egna.
Varför klagar i princip alla på att de är för fula, för feta eller på annat sätt otillräckliga. Otillräckliga för vem? För andra som ser dig på stan eller för dig själv? Ingen annan än du bryr dig om dina skavanker.
Jag precis som alla andra klagar. Klagar och förbannar mig själv. Men egentligen borde vi vara tacksamma över våra kroppar. Tänk på allt den gör för oss! Ni har säkert hört det förut, men det tål att höras igen. För det går inte inte. Uppenbarligen är det något i oss, hos oss, som itne kan vara glada och nöjda med hur vi ser ut. Ingen är perfekt, varken till personligheten eller utseendet. Sträva inte efter att se ut som någon du inte är. Sträva efter att se ut som du och göra det så bra som möjligt. Jag är inte ute efter att ta bort folks feminina sida som gör att vi vill fixa till oss. Det är tillåtet och det är kul. Men försök inte se ut som någon annan. Försök hitta det som är typiskt för dig, ett ansiktsdrag eller en kroppsdel och våga framhäv det. Framhäv det positiv, dölj inte allt annat!
Du är värd att få synas. Du är värd andras respekt och du är framförallt värd din egen respekt. Inte bara över vem du är utan hur du ser ut också.

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Hemligpemlig

jag kan tänka mig dig som en livsguru för medelålderskvinnor! Typ krönikör i nån "måbra"-tidning där alla läsare avgudar dig och dina kloka råd!

2008-12-11 @ 12:26:11
Postat av: Hanna

Hemligpemlig har en poäng där!



Vet du vad jenny? När jag läser din blogg så blir jag gladare, starkare och mer självsäker. Jag sitter alltid och ler, sträcker på mig lite extra. Som om du satt här bredvid mig och peppade mig. Så när du inte faktiskt sitter bredvid mig och peppar, då kikar jag in på ungkvinnas blogg och vips; så är du där :)

2008-12-11 @ 17:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0