Vad är självkänsla?

"För ett par år sen kom jag fram till att jag ska leva med mig själv hela livet - så det var likabra att börja älska mig själv."
Så kommenterades mitt inlägg om självkänsla. Och visst är det så.

Jag tror inte att Självkänsla är något man föds med utan något man måste skaffa sig längs vägen. Det är svårt och det tar tid. Ibland tar det lång tid och aktiv träning. Ibland måste man öva.
Vissa skriver ner bra saker om sig själva i en bok varje dag för att se att de är bra och lättare få insikten att kärlek till sig själv är bra kärlek. Självkänsla är inte egoism. Och egoism är inte alltid något negativt.
Ibland är det okej att vara självisk. Varför skänker jag inte pengar till rädda barnens insamling istället för att köpa den där chokladkakan? Jo, därför att jag ville ha chokladen och tyckte att jag var värd den! Enkelt.
Det är bra att tänka på andra. Det är ett sätt för mig att jobba med min självkänsla. Andra jobbar med den direkt mot sig själva, genom att skriva peppande till sig själva eller kommentera sin spegelbild med positiva saker. Vilket sätt man använder sig av är nog egentligen oviktigt. Det finns inget rätt elelr fel så länge du inte skadar dig själv elelr andra.

Självkänsla är en känsla. JAg tror att det hänger ihop med trygghet i att vara sig själv. Hur många gånger har jag inte uttryckt att jag inte vill leva med mig själv som jag är resten av mitt liv? Men hur många gånger lättare blir det inte att göra det om jag accepterar vem jag är och vad jag står för. Det som är positivt när man jobbar med självkänsla är att jag kan garantera er att ni märker när ni kommit en bit på vägen. Det känns så tydligt. Man blir gladare, mer accepterande mot andra och framför allt mot sig själv.

Det är svårt. Men det är värt det. Fortsätt försöka och fortsätt vilja. För ni kommer tacka er själva när ni står där och känner att ni ärligt kan säga; jag älskar mig själv för att jag är värd min egen kärlek!

/Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0